Dag 2 – Saqsaywaman og Písac

Torsdag bliver vi hentet af Edwar på hotellet kl. 8.30, og da vi skal overnatte på andre hoteller de næste par nætter, skal al bagagen med. Chaufføren fra i går er blevet syg, så hans far er trådt til i stedet for.

Dagens første besøg gælder Saksaywaman, der er en ceremoniel fæstning fra Inkariget på en høj to kilometer nord for Cusco, og herfra er der flere steder en flot udsigt over byen. Endnu engang ser vi et flot eksempel på inkaernes byggestil med høje vægge bygget af polerede sten, nogle meget store, som blev sat sammen uden nogen form for mørtel. På inkaernes tid havde Cusco form som en stor puma, hvis man så den fra luften. Saksaywaman udgjorde hovedet på pumaen, og væggene går derfor i zigzag, så de ligner pumaens knurhår. Stedet bruges i dag til at fejre Inti Rami, inkaernes solfest, hvert år ved vintersolhverv den 24. juni.

Derefter kører vi til Písac, som ligger en lille times kørsel fra Cusco. Her besøger vi et arkæologisk område, hvor inkaerne havde en større bebyggelse på bjergskråningen. Man mener, at der i hele området boede omkring 1.000-1.500 mennesker, som bl.a. dyrkede jorden på de anlagte terrasser, mens der på toppen af bjerget kun boede de allerøverste i inkahierarkiet. Det er et virkelig smukt område omgivet af fantastiske bjerge.

Vi kører derefter ned til byen Písac, hvor vi spiser frokost på en hyggelig restaurant på byens torv. Edwar forklarer meget tydeligt, at Hanne ikke kan tåle chili og peberfrugter, og alligevel lykkes det dem at servere en fisk med grøntsager, hvori der er peberfrugter. Vi klager, og de tilbyder straks at fjerne peberfrugterne, men da retten kommer ind igen, er der ikke meget mad tilbage. Vi kan tydeligt høre, at Edwar skælder ud bagefter. Efter frokost besøger vi det lokale marked, som byen er meget kendt for. Vi har nu efterhånden set en del markeder, så vi bruger ikke så lang tid, men får dog købt en t-shirt og et par andre småting.

Dagens program er nu slut, og vi kører hen til vores hotel La Casona Yucay i den meget lille by Yucay, og Edwar og chaufføren kører hjem til Cusco. Vi er virkelig kommet ud på landet, men hotellet er dejligt og ligger utrolig smukt omgivet af bjerge, og her er en stor have, hvor vi sætter os for at få en drink. Da det bliver koldt, trækker vi ind i baren foran pejsen og får endnu en drink, inden vi går over i restauranten for at få noget aftensmad. Restauranten er nu lidt kedelig og virker meget gammeldags, men maden er udmærket.