GPS

Vi har lejet huset gennem Airbnb, men aftalen administreres af GPS, Granada Property Services, som administrerer mange huse i byen, så det er dem, vi har kontakten med.

Vi kommunikerer med GPS enten via WhatsApp eller ved at gå ind til deres kontor, som ligger på første sal oven på Cafe de Arte. De to, vi har kontakt med, hedder Vanessa og Elisabeth, og de er rigtig søde og servicemindede og gode til engelsk, og vi er imponerede over, så hurtigt de reagerer, hvis der skal ordnes noget i huset. Vanessa tager sig primært af de praktiske ting og Elisabeth af økonomien.

I den tid, vi er her, hjælper de med at få sprøjtet mod myg flere gange og mod skorpioner en enkelt gang; de sender Martín, som to gange fjerner en flagermus; sørger for, at vi får leveret vand; sender en it-mand flere gange, når internettet ryger; og hjælper med at klage over manglende gadebelysning.

Da vi bookede huset, diskuterede vi lidt med dem, da de gerne ville have alle vores kreditkortoplysninger i en mail til brug for betaling af el, da det skal betales direkte til dem efter forbrug, og da el er meget dyrt i Nicaragua. Vi fik af Airbnb medhold i, at vi ikke skulle give de oplysninger, så vi var lidt spændte på, hvordan de ville forholde sig til det, når vi kom, men der var slet ingen problemer. De havde sørget for, at der var en mand til at aflæse el, da vi kom, og fremover gik vi bare ned og betalte regningen på kontoret, når den blev smidt ind af døren – og det var i øvrigt dyrt – godt og vel 100 dollars pr. måned.

Da vi forlænger lejeaftalen uden om Airbnb, betaler vi også huslejen nede på kontoret. Vi betalte oprindelig 1.100 dollars om måneden, men får det fremover til 400 dollars for to uger, og vi får lov til kun at binde os for 14 dage ad gangen, da vi ikke ved, hvornår vi kan komme herfra. De siger på et tidspunkt, at vi bare skal tage det helt roligt – “Casa Edgar is your house”.

Da vi er nede for at afregne den sidste dag, finder vi ud af, at Elisabeth er gift med Francisco.