Udflugt til San Juan del Sur

San Juan del Sur ligger ved Stillehavet ca. to timers kørsel fra Granada i sydlig retning. Byen er populær blandt surfere og er et feriested for mange både indenlandske og udenlandske turister.

En dag, vi sidder på La Hacienda, fortæller Karl Heinrich, at han tænker på at tage dertil med Francesca i nogle dage, og det får os til at overveje, om det kunne være en ide for os, da vi trænger til lidt luftforandring. Det ender med, at Karl Heinrich ikke tager af sted, da det hotel, han plejer at bo på, er midlertidigt lukket, men vi booker et hotelværelse for en enkelt overnatning og bestiller Francisco til at køre os derned den ene dag og hente os næste dags eftermiddag.

Vi bliver hentet tirsdag den 14. juli kl. 9 om morgenen og kører sydpå mod Rivas. Inden vi drejer mod vest i Rivas, kører vi ud til en lille strand, hvor man kan se over til øen Ometepe med de to vulkaner – vi er i øvrigt tæt på grænsen til Costa Rica.

Da vi kommer til San Juan del Sur, indlogerer vi os på Hotel Alcazar, som ligger nede ved stranden – vores værelse er dejligt og har en lille altan, hvor man kan sidde med udsigt over havet. Vi er i øvrigt de eneste gæster på hotellet.

Vi starter med at gå ned på stranden, hvor nogle fiskere er ved at tømme deres net for fisk. Vi går langs stranden forbi de mange restauranter – der ligger mange både i bugten, og vi kan se Kristus-figuren oppe på bjerget.

Vi går en tur op gennem byen, som ikke er så stor, og vi kan se, at mange hoteller, hostels, surferbutikker m.v er lukket – byen bærer helt klart præg af at være en turistby. Vi studser lidt over, at der flere steder er skilte, hvor man kan se, hvad vej man skal løbe, hvis der kommer en tsunami.

Vi går ned til stranden igen og får en dejlig fiske- og skaldyrstallerken med kold hvidvin til på El Timon, hvor vi sidder på en terrasse direkte på stranden med udsigt ud over bugten. Derefter går vi længere ud langs stranden til færgeområdet, og vi kommer igennem en lille park, hvor en statue af Sandino er blevet pyntet med FSLN’s flag i anledning af, at årsdagen for revolutionen nærmer sig.

Bagefter går vi på baren Henry’s Iguana, hvor vi får et par drink, inden vi går tilbage til hotellet, så vi kan nyde solnedgangen fra vores lille altan. Derefter går vi på Bar y Restaurante Brisas Marinas, hvor vi får en dejlig halv hummer og hvidvin – virkelig lækkert, men vi er desværre de eneste gæster.

Tidligt om morgenen næste dag sidder vi igen ude på vores altan, da der kommer en lille procession forbi med en statue af Jesus – de går med statuen ude i havet, mens der kører en højttalervogn inde på stranden, der spiller religiøst musik.

Vi spiser en dejlig morgenmad på caféen La Tostadería, går lidt mere rundt i byen, indtil Francisco kommer og henter os kl. 15.00.