Butikkerne

Butikkerne, Medellin

Det første, vi bemærker, er, at butikkerne i Medellín er meget forskellige fra dem, vi oplevede i Mexico, selvom der selvfølgelig er forskel fra område til område. I El Poblado, hvor vi bor, ligger der indtil flere store shoppingcentre på Carrera 43A, og butikkerne her minder meget om dem, man finder i centre i Europa og USA. På Carrera 37 finder man flere lidt pænere modebutikker, mens butikkerne på Calle 10 henvender sig til et andet publikum med fastfoodrestauranter og souvenirbutikker. Der ligger i øvrigt flere meget små systuer rundt omkring i El Poblado. I det historiske centrum finder man mange små butikker og utrolig mange gadesælgere, og der minder butikkerne mere om dem, vi så i Mexico.

Den første dag i byen bruger vi lidt tid på at finde et sted, hvor vi kan købe et simkort hos teleudbyderen TIGO, men det lykkes til sidst. Den dag får vi en god service og køber data til 30 dage. Efterfølgende er vi ikke helt så tilfredse med dem, da de bl.a. spærrer Jens Peters telefon, så vi må købe et nyt simkort, og da Hanne beder om en forlængelse med 30 dage, får hun kun 20 dage, og ekspedienten nægter at rette fejlen og begynder at ekspedere en ny kunde. På vores ture rundt i landet er dækningen heller ikke for god.

Selvom lejligheden er virkelig veludstyret, mangler der et tørrestativ, og vi bruger nogle timer på at gå rundt i et par af indkøbscentrene, men vi finder ikke noget. Vi finder ud af, at der ligger et byggemarked et stykke vej fra lejligheden, og der går vi ud en søndag eftermiddag. Det hedder Homecenter og minder lidt om Silvan, og de har, hvad vi skal bruge.

Hanne bliver klippet hos Livana Salón, som ligger på Carrera 36, tæt på Calle 10. Hun er ganske godt tilfreds første gang, hvor hun bliver klippet af Mariana, og især med prisen, da det kun koster 55 kr. for en klipning. Anden gang er en lidt speciel oplevelse, da hun bliver klippet af Dayana, som er en mand, der ikke helt er blevet en kvinde endnu. Hendes negle er så lange, at Mariana må tage sig af hårvasken, og hele klipningen tager kun en halv time, men koster dobbelt så meget som sidst.

Jens Peter købte en dyr computer i Denver, som desværre går i stykker her knap to år efter. Han finder et Dell-værksted, som ender med at beholde computeren i omkring to uger. De kører diverse test, men skal kun have 150 kr., og deres konklusion er, at der er noget galt med skærmen. De kan desværre ikke løse problemet, da Dell ikke længere producerer reservedele til denne model. Jens Peter prøver selv at kontakte Dell, men de kan/vil ikke hjælpe, når vi ikke bor i USA. Jens Peter ender med at købe en mindre maskine i en af butikkerne i indkøbscentret Monterrey, som er et varehus tæt på metrostationen, hvor alle butikkerne er små tele- og it-butikker.