Ankomst

Vi ankommer til Castro med bus fra Puerto Varas fredag den 10. februar 2023 omkring kl. 16.15. Vi kører fra Puerto Varas ved middagstid og har et kort stop på busstationen i Puerto Montt, inden vi kommer til færgelejet i Pargua, hvorfra vi tager en lille færge over til øen Chiloé; en meget kort sejltur på 10-15 minutter. Efter et kort stop i byen Ancud kører vi ca. 80 km sydpå til Castro.

Vi har aftalt med vores vært Deneb, at der holder en taxa klar, som kan køre os ned til huset, og efter lidt ventetid og lidt skriveri frem og tilbage kommer Deneb i en bil med chauffør, og vi får klemt os ind med vores fire kufferter. Vi får en kort introduktion til huset og får udleveret nøglen, og da hun ikke taler engelsk, er det hurtigt overstået. Da hun er gået, finder vi imidlertid ud af, at der ikke er nogen håndklæder, hvorfor vi skriver til hende. Hun svarer, at hun kun tilbyder linnedservice, og da vi siger, at der nu altid plejer at være håndklæder, når man lejer gennem Airbnb, får vi at vide, at det jo ikke er noget hotel. Efter lidt diskussion frem og tilbage indvilger hun i at komme med håndklæder, men så vil hun også hente sine planter – hvad de to ting så har med hinanden at gøre. Hun afleverer håndklæderne, stormer ind i huset, tager sine rulleskøjter, planter og nogle andre småting med og stormer ud igen uden at sige et ord, og det er så det sidste, vi ser til hende. Hun opfører sig som en sur teenager, og da vi efterfølgende kan se på det oprindelige opslag på Airbnb, at håndklæder selvfølgelig er inkluderet, ærgrer det os, at hun opfører sig på den måde. Vi må efterfølgende købe et par gæstehåndklæder og to ekstra badehåndklæder, så vi kan få vasket, men dem efterlader vi ikke i huset.

Vi trænger derefter til en kop kaffe og går ind på Café Bauda, der ligger to huse henne. Om aftenen går vi først hen på restauranten Palafito Sabores De Mi Tierra, men de har lukket på grund af privat selskab; på restauranten El Mercadito de Chiloé er alt optaget, så her bestiller vi bord til dagen efter; men så er vi heldige at få plads på restauranten Amukan, hvor vi får rigtig lækker mad. Vi ender med at besøge alle tre restauranter en del gange i de syv uger, vi bor her.