Queenstown, Glenorchy og Te Anau

Onsdag den 29. november beslutter vi os for at lade bilen stå og bruge hele dagen i den hyggelige by Queenstown. Queenstown har omkring 8.500 indbyggere og er en af de byer i New Zealand, der får besøg af allerflest turister i løbet af året, både sommer og vinter, da der er fire skisportssteder i området. Byen ligger ved søen Lake Wakatipu, og vores hotel ligger lige ned til søen. Efter en udmærket morgenmad på hotellet går vi ned til søen og går derefter rundt i de hyggelige gader. Vi booker en sejltur til lidt senere på dagen og finder en restaurant, hvor vi booker bord til om aftenen.

Vi får lidt frokost på The Bathhouse, som ligger nede på stranden, og kl. 14 tager vi på en halvanden times sejltur på Lake Wakatipu. Turen kaldes for Million Dollar Cruise, og vi finder ud af, at det skyldes, at vi sejler forbi nogle af de første huse uden for Auckland, som rundede 1 mio. dollar i salgspris. Det er nu ikke specielt interessant, men vi har en hyggelig tur og kan nyde udsigten til Queenstown og bjergene. Da vi kommer i land igen, spiser vi en is, går lidt mere rundt og finder en butik, der sælger slik fra hele verden, og Hanne bliver glad, da hun finder Heksehyl produceret i Danmark. Vi tager en enkelt øl på en pub, runder hotellet og får en dejlig middag på restauranten Ivy & Lola’s. Vi nyder solnedgangen nede ved søen, inden vi går tilbage til hotellet.

Næste dag, torsdag den 30. november, kører vi op til den nordlige ende af søen til den lille by Glenorchy, hvor vi går en tur rundt om en lille lagune. Her er smukt, men vi havde forventet os lidt mere, når man ser på, hvad andre har skrevet. Vi tager noget at drikke og en kage på The Trading Post, kører tilbage til Queenstown og fortsætter til byen Te Anau, hvor vi også har to overnatninger. Vi har et enkelt stop på vejen for at få lidt at spise, men ellers er der ikke så meget at se på. Vi tjekker ind på Parklands Motel og får gode råd til, hvad vi skal se i Fiordland National Park næste dag, og går derefter op i hovedgaden for at finde en restaurant. Det er en lille by med knap 2.800 indbyggere, men der er mange turister og derfor en del restauranter, men det er ikke helt nemt at finde et bord. Efter lidt ventetid i baren får vi dog god mad på The Ranch Bar & Grill og går derefter tidligt i seng, da vi skal tidligt op næste dag.