Long Biên-broen
Long Biên-broen var den første stålbro i Hanoi og en af de første broer, der blev opført i Vietnam af franske kolonister; den blev bygget fra 1899 til 1902. Den blev dog stærkt beskadiget af USA's bombardementer fra 1965 til 1968 og blev senere repareret i 1973.
Den krydser Den Røde Flod og forbinder to distrikter i Hanoi, nemlig Hoan Kiem og Long Biên, og vi beslutter os for at gå turen en søndag eftermiddag, da vi håber på, at der så ikke er så meget trafik. Det er som sagt en jernbanebro, og det er ikke muligt at køre over i bil, men på hver side af jernbanesporet er der en smal vej til cykler og scootere og en endnu smallere sti til fodgængere. Denne sti er hævet et stykke op over kørebanen og er ikke specielt behagelig at gå på, så vi forsøger at dele pladsen med scooterne, hvilket er lidt udfordrende indimellem.
Vi har en fin tur, hvor vi kommer forbi flere arealer med landbrugsjord og også krydser floden, men da vi er kommet sikkert over på den anden side, beslutter vi os for at tage en Grab tilbage til det gamle kvarter efter et hurtigt besøg i indkøbscenteret Mipec Long Biên. Vi er glade for, at vi tog turen, men synes også, at det var lidt stressende med alt for mange scootere.